نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3800
-
الف
+

«عاشقان و عارفان» زیارتگاهی امیدبخش برای مردم کابل+تصاویر

«عاشقان و عارفان» یکی از تاریخی‌ترین زیارتگاه‌های باشنده گان کابل است که آنان زیارت آن را امیدبخش و عامل خوشبختی خود می‌دانند.

به گزارش آی فیلم 2 ، زیارتگاه عاشقان و عارفان در شهر کابل، یکی از قدیمی‌ترین بنا‌های تاریخی این شهر به شمار می‌رود که روزانه، میزبان ده‌ها تن از مردمی است که برای دعاخوانی و نذر و نیاز می آیند.

روزهای چهارشنبه و جمعه هر هفته، جنب‌وجوش مردم در این زیارتگاه نسبت به روزهای دیگر هفته بیشتر است.

زیارتگاه عارفان و عاشقان در کابل

اکثر مردم بر این باورند که دعاخوانی در این دو روز، موجب زودتر برآورده شدن حاجات‌شان خواهد شد.

زیارت عاشقان و عارفان در اصل آرامگاه 2 نواده «خواجه عبدالله انصاری» شاعر توانمند زبان پارسی است و نام اصلی عاشقان «خواجه عبدالسلام» و نام اصلی عارفان «خواجه عبدالصمد» است.

زیارتگاه عاشقان و عارفان در کابل

«عاشقان» و «عارفان» پسران «زبیر» ، پسر «خواجه عبدالله انصاری» بوده و گفته می شود این دو برادر زمان حمله اعراب به افغانستان وارد کابل شده‌اند.

زیارتگاه عاشقان و عارفان در کابل

بخش‌هایی از این زیارتگاه با چوب حکاکی‌شده تزئین شده که نمایانگر قدامت تاریخی آن است. وجود ساختمان‌های چوبی منقش شده نشان‌دهنده دوره مغولیان است؛ چرا که طرح و دیزاین این ساختمان به سبک مغولی است.

تاکنون تاریخ مشخصی از زمان ساخت و زمان تولد و شهادت عاشقان و عارفان، به ثبت نرسیده است اما در تابلویی که روی دیوار زیارتگاه عاشقان نصب شده، قدامت این مکان تاریخی به دوره سلطنت بهرام شاه غزنوی در سال‌های ۵۱۲ تا ۵۴۷  هجری قمری نسبت داده شده است.

این زیارتگاه در بین منازل مسکونی و قبرستانی در ناحیه اول شهر کابل موقیعت دارد؛ اکثر خانه‌های متصل به این زیارتگاه کاه‌گلی هستند و نمای قدیمی دارند و تا هنوز تغییر در معماری آنان نیامده است.

م ح/ ب م

نظر شما
ارسال نظر